Posljednja izmjena 25/02/21 by Ivan Palijan

Christopher Nolan se prestao praviti da radi filmove. Njegova djela su zabavni parkovi, rollercoasteri za naš doživljaj stvarnosti i kuća strave za naše poimanje vremena i prostora. Stoga, ukoliko vam se činilo da nakon „Teneta“ ništa ne razumijete i da ste dezorijentirani, to je proračunata posljedica iskustva koje ste imali. Kako bi se inače osjećali nakon što ste putovali kroz vrijeme fizički unatrag, dok ostatak svijeta teče svojim tokom? Vodi se bitka za opstanak svijeta negdje u budućnosti pa kao u „Terminatoru“ u našu sadašnjost dolazi oružje koje će tu sudbinu zapečatiti, te protagonist koji će sudbinu promijeniti. Logika je kod Camerona bila jednostavna i držala je vodu. Kod Nolana je to nešto kompliciranije, ali stoga i spektakularnije. Naime, njegovo putovanje kroz vrijeme se zbiva i kroz prostor pa ako želite putovati godinu dana unatrag, onda morate putovati godinu dana, ne putuje se momentalno se teleportirajući.


Tenet (2020) Action, Sci-Fi | 150min | 3 September 2020 (USA) 7.6
Director: Christopher NolanWriter: Christopher NolanStars: John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth DebickiSummary: In a twilight world of international espionage, an unnamed CIA operative, known as The Protagonist, is recruited by a mysterious organization called Tenet to participate in a global assignment that unfolds beyond real time. The mission: prevent Andrei Sator, a renegade Russian oligarch with precognition abilities, from starting World War III. The Protagonist will soon master the art of "time inversion" as a way of countering the threat that is to come. Written by jesusblack-91294

Photos


See all photos >>


Tenet (Christopher Nolan, 2020.)

Ta znanstvena logika omogućuje jedinstvenu strukturu filma. „Tenet“ kako to izgleda u naslovu je palindrom. Čitajući ga ili gledajući s jednog kraja čitamo ili gledamo isto što čitamo s njegovog drugog kraja. Njegovi junaci primjenjuju manevar vremenskog dvostrukog obuhvata kako bi spasili svijet, radnja se simultano zbiva unaprijed i unatrag. Vjerujem da je Nolan razmišljao o tome da prikazuje film u oba smjera simultano, ali kako naš mozak to ne bi bio u stanju procesuirati odlučio se radije na montažu. Pratimo samo jednu točku gledišta o kojoj onda i ovisi naš doživljaj prostora i vremena. A namjera je očita da on više nikada ne bude isti.

Nolanov prethodni eksperiment u vremenu je bio „Dunkirk“. Paralelno je montirao tri točke gledišta, kopnenu koja u filmskom vremenu traje tjedan dana, morsku koja traje jedan dan i zračnu koja traje jedan sat. U našem vremenu sve je trajalo 106 minuta. Općom teorijom relativnosti i kako ona u praksi remeti naše poimanje prostorno-vremenskog kontinuuma se pozabavio u „Interestellar“. U „Inception“, kao i u „The Prestige“, te u „M;emento“ bavio se načinima na koji naš um percipira i tumači informacije koje dobiva iz okoline putem osjetila. Dobro razumije kako naš um ne razlikuje stvarnost od iluzije, jer inače ne bi bila moguća filmska umjetnost. Čak se i u Batman bavio našom percepcijom, onom koja stvari i ljude dijeli na dobre i loše.



Nitko ne može razumjeti „Tenet“. Nema nikakve šanse za to. Ne razumje ga niti Christopher Nolan, inače ne bi od tog koncepta pokušao napraviti nemoguće, a to je film. Možemo li onda suditi o tome je li riječ o smeću ili sjajnom djelu (jer nekog suda između, čini se, niti nema)? To ovisi, kao i uvijek pri ocjenjivanju, o našim očekivanjima. Ako svim silama, stvarnosti unatoč, očekujemo da stvari budu onakvima na kakve smo naviknuli, onda smatramo da je pametnome dosta. Znamo isto tako da narativni film mora imati glavu i rep, a ako nema onda je to art film i režirao ga je David Lynch. No, glava i rep se „Tenetu“ nalaze na istom mjestu, ali to je negdje van onoga što vidimo kao događaje na ekranu. Tražimo smisao u događajima, a ne želimo naučiti nešto novo, a to je da ne mora sve uvijek imati smisla. Prestanak traženja smisla u događajima, automatski dovodi do toga da se naš fokus raspršuje i da možemo pustiti da oni određuju naš doživljaj, a ne da mi njima dijelimo značenje i time gubimo poantu.

„Tenet“ nije evolucija filmske umjetnosti, film kakav će se raditi sljedećih 10 godina za generaciju koja više nije u stanju razabrati što je stvarno, a što nije pa vidi mikročipove tamo gdje ih nema. Ne, to je Disneyev posao. On je evolucija Christophera Nolana.

Rating: 4.5 out of 5.

Napiši prvi komantar

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.