Posljednja izmjena 25/05/21 by Ivan Palijan
Dobar, loš, zao“ je postapokaliptična satira upakirana u umjetničku obradu trivijalnog žanra. Ništa u njemu nema uporište u stvarnom svijetu (zbog čega ga, vjerojatno, Quentin Tarantino smatra najboljim filmom ikada), a, opet, smatra se jednim od najrealističnijih vesterna uopće. Vestern žanr je stvorio mitološki Divlji zapad pa svako njegovo podrivanje mora odražavati pretpostavljeno stvarno stanje stvari. Kod Sergia Leonea se krupni kadrovi lica njegovih protagonista izmjenjuju s totalima koji prikazuju pustoš krajolika. Lica su znojna, prljava i neobrijana, odražavaju proračunatu zlobu i pohlepu ili puku bol postojanja u svijetu u kojem ništa nema smisla. Krajolik je sablasno pust, bez obzira je li to doslovno pustinja ili ulica naseljenog mjesta kojom ljudi besciljno bauljaju. Čak i njegova jedina masovna scena u rovovima vojske Unije prikazuje moralnu pustoš zbog koje gomila ljudi pogiba bez ikakvog razloga.
Photos
See all photos >>
Ima li što realističnije od toga? Rat je besmislen, okrutan i nepravedan. Niti svijet u kojem je jedina motivacija pohlepa, želja za novcem i moći nije drugačiji od toga. Njegovi junaci su nazvani „dobar, „loš“ i „zao (ili „dobar“, „loš“ i „ružan“ u originalu), ali motivacija im je ista, ok im niti postupci nisu ništa drugačiji. Blondie (Clinta Eastwood) će svog partnera i suparnika Tuca (genijalni Eli Wallach) isto tako ostaviti na cjedilu i da umer kao i on njega. Dok se situacija ne preokrene i jedan drugome zatrebaju. Angel Eyes (Lee Van Cleef) je plaćenik obučen u crno, onaj zao u cijeloj priči, ali i on ispunjava želju čovjeku kojeg je smaknuo, tako što će smaknuti i onoga tko je ubojstvo naručio. Nitko nema moralni kompas, važna je samo lova.
„Dobar, loš, zao“ je kritika kapitalizma upakirana u špageti vestern. U svijetu u kojem je pohlepa jedini pokretač, ništa ne može imati, niti nema smisla. U krupnim planovima lica i raskošnim totalima Sergio Leone pušta da se njegovi likovi i svijet oko njih pokaže u svom svojem apsurdu.
Napiši prvi komantar