Posljednja izmjena 29/09/21 by Ivan Palijan

Bilo jednom u Americi“ je gangsterski spektakl Sergia Leonea o žaljenju, gubitku i izdaji koji se bavi i prijateljstvima iz djetinjstva, osjećajem lojalnosti, ljubavi, požudom, pohlepom i načinom na koji je organizirani kriminal postao sastavnim dijelom tkiva američkog društva. Bio je to i posljednji Leoneov film, nakon 13 godina pauze od prethodnog, onaj koji se smatra njegovom životnom opsesijom i koji mu je na kraju dovoljno narušio zdravlje da ga potjera u preranu smrt.


Once Upon a Time in America Crime, Drama | 229min | June 1, 1984 (United States) 8.3
Director: Sergio LeoneWriter: Harry Grey, Leonardo Benvenuti, Piero De BernardiStars: Robert De Niro, James Woods, Elizabeth McGovernSummary: With the vivid memory of his long-gone childhood friends, Max, Patsy, and Cockeye, etched in his mind, his ferociously loyal partners-in-crime during their rise to prominence in New York's Prohibition-era Lower East Side, the defeated, penniless, and guilt-ridden former gangster, David "Noodles" Aaronson, returns to Manhattan. Not knowing what to expect, while on a mission to shed light on his opaque past, grizzled Noodles reunites with his only living friend, Fat Moe, after thirty-five haunted years of self-exile. However, the relentless, piercing sound of culpability stands in the way of finding closure, as the inscrutable content of a well-worn leather suitcase further complicates matters. And now, against the backdrop of a torn conscience, the sad and bittersweet recollections of more than fifty years of love, death, and everything in between, become inextricably intertwined, leading to even more puzzling questions. But, what are a man's options when he is left with nothing? —Nick Riganas

Photos


See all photos >>


Bilo jednom u Americi / Once Upon a Time in America (Sergio Leone, 1984.)

Robert De Niro i James Woods igraju dvojicu židovsko-američkih gangstera čiju priču pratimo od doba prohibicije kada su bili djeca puna loših namjera do pet desetljeća kasnije kada se njihova priča raspliće. Ili možda ne. Leonev stil je direktan, vizualno očaravajući, te emocionalno uznemirujući. Sva ta desetljeća kasnije možemo protumačiti kao opijumski san čovjeka koji ne može podnijeti da je izdao svoje prijatelje i silovao ženu za kojom žudi cijeli život pa zamišlja iskupljenje u kojem je on taj koji je izdan, a ostali su dobro prošli u životu. Sam je Leone ostavio dosta dvoznačnosti ū filmu, a i potvrdio je u kasnijim razgovorima kako se film može na takav način tumačiti. Američki san je pusta tlapnja, noćna mora koja će proganjati svakoga tko se usudi sanjati ga. Ono što želimo će nas iskvariti, tjerati da činimo grozne stvari sebi i drugima, čak i onima najbližima. Leone je „Bilo jednom u Americi“ vidio kao završni dio trilogije u kojoj je „Bilo jednom na Divljem zapadu“ i „Pazi, dinamit!“ (doslovni prijevod originalnog talijanskog naslova bi bio „Bila jednom revolucija“, radnja mu je smještena u meksičkoj revoluciji). Njegovi anti-heroji predstavljaju pravu sliku stvari, povijest kakva se možda nije doslovno dogodila, ali koju su nastanjivali i oblikovali baš likovi poput njegovih, pogonjeni osvetom, pohlepom, požudom, mržnjom, gorčinom i ludilom.



„Bilo jednom u Americi“ je raskošna priča kojom Leone u svome stilu uništava mitove o Americi i ruši holivudsku mitologiju o organiziranom kriminalu. Sve je kod njega tužno i tragično. Naoko, likove pogoni i lojalnost, osjećaj ponosa i časti, ali od njih odustaju kada trebaju sačuvati vlastitu kožu pa poslije niti ne mogu živjeti sami sa sobom.

Rating: 5 out of 5.

Napiši prvi komantar

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.