Posljednja izmjena 12/11/21 by Ivan Palijan


Daniel Craig je najbolji James Bond od kada se proteklih šest desetljeća snimaju James Bond filmovi. Sean Connery je bio prvi Bond sa pet avantura i još jednom kasnijom van kanona. Nakon njega je ulogu samo za jedan, najmanje popularan, film preuzeo George Lazenby, da bi posao dobio Roger Moore u sedam filmova. Bila je to samoparodirajuća uloga, u njegovim filmovima je bilo i najviše humora. Stoga je Timothy Dalton u svoja dva filma bio iznenađenje, svojim ozbiljnim licem i pristupom, ali oni koji su čitali knjige znaju da je to čak i najbliži Bond svom literarnom predlošku Iana Fleminga. Pierce Brosnan je nakon njega snimio četiri filma, Daniel Craig pet i to je, čini se, konačno. Morat ćemo naći nekog drugog Bonda ili završiti s cijelom pričom. Idris Elba bi bio sjajan izbor za ulogu.

Ian Fleming je napisao dvanaest romana i dvije kolekcije priča o James Bondu, špijunu koji je trebao dovršiti sve priče o špijunima. Radnje romana su do sada ekranizirane a motivi ili naslovi priča korišteni kao James Bond filmovi u 25 službenih i dva (jedan je parodija iz 1967. s Davidom Nivenom kao James Bondom) naslova nastala van produkcije kompanije koja nosi prava na lik James Bonda i djelo Iana Fleminga. Razlog zbog kojeg smo svih ovih godina zainteresirani za lik, a po svemu sudeći mogli bismo biti i dalje, je taj bazični koktel smrtnih opasnosti, seksa, moći i novca koji kada je vješto protresen donosi uzbudljivu priču koju čak možemo gledati u neko lijeno nedjeljno jutro puno desetljeća nakon što je snimljena.

James Bond filmovi su neozbiljna razbibriga, jeftini način da protresemo adrenalin i testosteron u nedostatku bolje opcije. Opet, oni su franšiza koja ne posustaje i prilagođava se svakom vremenu. To govori o bezvremenosti njenih arhetipova, o spasitelju koji živi na margini, žrtvuje svoj privatan život kako bi pomagao drugima. To što pri tome izgleda jako dobro, a i prijeteće, čini ga većim od njegovih kolega.

Pročitajte ovdje kako smo izračunali koji su najvažniji James Bond filmovi. Uzeli smo u obzir rezultate na box officeu, popularnost filma, broj nagrada za koje je nominiran i koje je dobio, ocjene kritičara i mjesta na listama najboljih filmova godine.


1. Skyfall

(Sam Mendes, 2012.)

Pedesetgodišnjica Bonda na velikom platnu bila je pravi trenutak za nešto veliko. “Skyfall” je iznimno ugodan akcijski spektakl, utemeljeniji i uvjerljiviji od prethodnog i mnogima razočaravajućeg “Zrna utjehe”. Pronalazi pravo mjesto na spektru između ekstravagancije i realizma. Bio je to sedmi put da Judi Dench glumi M, Bondovu zagonetnu šeficu. Ali tek je ovdje M zapravo bila sve što je mogla biti. Ona je jednostavno Bond djevojka koja stati na kraj svim Bond djevojkama, matrijarh za čiju se pažnju svi njeni dječaci bore.

Rating: 4 out of 5.

2. Goldfinger

(Guy Hamilton, 1964.)

Smješten stilski negdje između razmjernog realizma prva dva filma o Bondu i samoparodirajuće frizure Rogera Moorea, “Goldfinger” je nabrijani prototip klasičnog filma o 007, sa Seanom Conneryjem u veličanstvenoj formi. Redatelj Guy Hamilton preuzima ključne opsesije – seks, moć, smrtna opasnost, novac – i pretvara ih u nezaboravne prizore: Shirley Eaton balzamirana zlatom, laser koji se kreće prema istaknutom međunožju…

Rating: 4 out of 5.

3. Casino Royale

(Martin Campbell, 2006.)

Ovo je priča o početku Jamesa Bonda, prenesena naprijed u vremenu u labavo zamišljenu sadašnjost nakon 11. rujna. Bio je to veličanstven povratak James Bonda, prvi put s Danielom Craigom u njegovoj ulozi, nakon što se činilo da ga je Pierce Brosnan uspio zauvijek pokopati. Craigovo angažiranje je bio trenutak inspiracije. Bez napora nosi svoju karizmu, a isto tako i smrtonosnu prijetnju. K tome donio je ozbiljnu glumu u temeljno neozbiljnu ulogu. On je sigurno najbolji Bond do sada, bez obzira što je Sean Connery stvorio ulogu..

Rating: 4 out of 5.

4. Spectre

(Sam Mendes, 2015.)

Iako “Spectre” možda nije ravan svom neposrednom prethodniku (“Skyfall”), još uvijek je donio ono što publika želi od ove franšize: spektakularne lokacije (London, Rim, Tanger), spektakularne vratolomije, nemoguće intrige, neobjašnjive promjene kostima, zrnca humora (većinu ih je isporučio Q Bena Whishawa koji krade svaku scenu) i zaplet koji je istovremeno krajnje besmislen, ali čudno prikladan u svom isticanju tehnologije za nadzor kao inherentno zlokobne i beskrajno pokvarljive.

Rating: 3.5 out of 5.

5. Quantum of Solace / Zrno utjehe

(Marc Forster, 2008.)

Daniel Craig je svojim drugim Bondom učinio ulogu svojom, svaki djelić tog hladnokrvnog nemilosrdnog agenta kojemu samo treba dozvola za ubijanje da se pretvori u ubojicu. Uz to liječi slomljeno srce i hladno potisnut bijes. Ako vam odgovara odijelo krojeno po mjeri i futrola za rame u kojoj se nalazi pištolj, vi ćete ga nositi. I on ga nosi. Ovo je eksplozivni Bond, s puno akcije i malo dosjetke. Ako ima motor, pogoni ga gorivo i može se zabiti u drugo vozilo sličnog pogona, s Bondom za volanom, i po mogućnosti sa privlaćnom ženskom družicom na suvozačevom sjedalu – to ide u film.

Rating: 3.5 out of 5.

6. From Russia with Love / Iz Rusije s ljubavlju

(Terence Young, 1963.)

Svi Bondovi sa Sean Conneryjem, poput i ovog njegovog izlaska u Istanbul 1963. izgledaju staromodno, ali njegovo nadmetanje s negativcem Roberta Shawa nije izgubilo ništa od svoje oštrice. Film je neobično skroman, manje ekstravagantan, a manje gadgeta, manje baziran na akciji od filmova koji su uslijedili – i zapravo manje od svog prethodnika, prvog filma o Bondu, “Dr. No”. Zapravo se ne događa u Rusiji, uvodna i završna sekvenca su u Veneciji (interijeri su snimani u studiju, sa snimkom s Markova trga), a putovanje vlakom po našoj bivšoj državi kulminira pucnjavom kamiona protiv helikoptera snimljenom u Škotskoj. Glavna lokacija je Istanbul, koji je čudno tmuran i oblačan.

Rating: 3.5 out of 5.

7. No Time to Die / Za smrt nema vremena

(Cary Joji Fukunaga, 2021.)

25. epizoda franšize – i posljednja Daniela Craiga kao 007 – nalazi svog junaka u tmurnom raspoloženju. Dolazi sa neobičnom mješavinom težine i bezbrižnosti. Smrtnost se nadvija nad dosjetkama i jurnjavama automobilima – ne samo očekivani pokolj anonimnih poslušnika, već i tmurni oblak tuge, gubitka i izmorenosti. Blizu početka, usred živahnih mediteranskih praznika, Bond posjećuje grob Vesper Lynd, ljubavnice koja je umrla u “Casino Royale” 2006. “Nedostaješ mi,” kaže, i film je neočekivano zaokupljen sjećanjem i prazninom. Reći ćemo samo da se ovdje radi o nizu dugih oproštaja.


8. The Spy Who Loved Me / Špijun koji me volio

(Lewis Gilbert, 1977.)

U to vrijeme film je svakako ostavio dojam. Sve u Bond filmovima poput ovog – od lica Barbare Bach do podvodnih bitaka harpunom – čini se kalibrirano da se dopadne adolescentima. Kao starije i mudrije osobe možemo prepoznati i cijeniti autoparodiju koju je Roger Moore donio u ulogu. Začuđujući je ovdje bio društveni kontekst: 1977. je bila godina kraljičinog srebrnog jubileja i punka, Britanije razbijene i ispunjene preziranjem same sebe. Ovaj nacerekani Bond bio je potpuno pomiren sa svojom vlastitom bezveznošću: nije mogao biti ozbiljan, jer ga nitko ne bi shvaćao ozbiljno. U tome je Moore bio savršen Bond u savršenom trenutku; i gotovo potpuno suprotan duhu Flemingova izvornika.

Rating: 3.5 out of 5.

9. GoldenEye

(Martin Campbell, 1995.)

Cijeloj jednoj generaciji je nemoguće odvojiti ovaj film od istoimene video igre koja joj je slijedila. Stvorila je ovisnost i smatramo je jednom od najvažnijih video igara svih vremena. Film nam je prije toga donio novog glumca u ulozi Bonda, četvrtog po redu i, nakon ovog filma, onog koji je najviše razočarao. Bilo je ovdje mjesta i za jednu od najspektakularnijih smrti na ekranu Seana Beana kao Bondovog kolege koji dobije metak u glavu. Sve do njegove ponovne spektakularne smrti na kraju, nakon što saznamo da je on glavni negativac u filmu, čovjek koji zbog svog iskustva jednostavno mrzi Britaniju.

Rating: 3.5 out of 5.

10. Thunderball

(Terence Young, 1965.)

IZ današnje perspektive Bond Seana Conneryja, a i sam Sean Connery, je ženomrzac i seksualni predator. U jednoj sceni u filmu “Thunderball” prisili medicinsku sestru koja očigledno govori da to ne želi na seks kako ju ne bi cinkao šefovima. U nemogućem slučaju da možemo to zanemariti, Conneryjev četvrti Bond u isto toliko godina donosi zabavnu radnju u kojoj možemo saznati kako ukrasti nuklearnu bombu. Što također nije znanje koje možemo zanemariti.

Rating: 3.5 out of 5.

Napiši prvi komantar

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.